Wiata rowerowa ma spełniać określone zadanie – ochronić pozostawione pod ich dachem jednoślady przed niekorzystnym działaniem czynników atmosferycznych: śniegu, deszczu, gradu, wiatru czy nadmiernego słońca. Choć są to stosunkowo proste konstrukcje to z pewnością docenia je każdy właściciel roweru. Wiata rowerowa zadaszona często spotykana jest w przestrzeni publicznej. Stawia się je zwłaszcza tam, gdzie komunikacja rowerowa jest szczególnie popularna: przy szkołach, centrach handlowych, na osiedlach. W ostatnich latach wiaty rowerowe coraz częściej goszczą także przy zakładach pracy, gdyż moda na zdrowy i ekologiczny styl życia zachęca coraz większą ilość osób do porzucenia samochodów na rzecz jednośladów.
Jak wygląda wiata rowerowa?
Zadaszone wiaty rowerowe mogą mieć różne rozmiary i kształty. Producenci są zazwyczaj elastyczni w wykonywaniu zamówień i produkt można optymalnie dopasować do posiadanej infrastruktury. Niektóre wiaty rowerowe posiadają ściany boczne, inne jedynie zadaszenie. Niektóre modele mają kształt prostokąta (jak na przykład wiata rowerowa zadaszona poliwęglanem BETA), inne łezki – tylna ściana jest wówczas pochylona i stanowi jednocześnie zadaszenie wiaty. Przykładem takiego modelu jest chociażby wiata rowerowa zadaszona poliwęglanem Delta. Istnieje dość szeroki wybór wiat rowerowych pod kątem ich wyglądu i design – można znaleźć modele podstawowe i dość tradycyjne, jak i bardziej stylowe i modernistyczne, wpisujące się w styl nowoczesnego miasta. Przykładem takiego modelu może być wiata rowerowa zadaszona poliwęglanem TYTAN. We wnętrzu wiat zazwyczaj umieszczone są specjalne stelaże pozwalające na bezpieczne i komfortowe pozostawienie roweru. Najmniejsze wiaty pozwalają pomieścić ok 5 jednośladów, największe oferują nawet 30 stanowisk.
Z czego wykonuje się wiaty rowerowe?
Wiaty rowerowe różnią się materiałem, z którego są wykonane. Ich stelaż wykonany może być ze stali ocynkowanej (jak na przykład wiata rowerowa City), lub droższego, ale lekkiego i niezwykle trwałego aluminium. Samo zadaszenie i ewentualne ściany również wykonywane są z różnych materiałów. Obecnie najczęściej wykorzystywany jest poliwęglan, choć producenci oferują także modele kryte bezpiecznym szkłem hartowanym (jak na przykład wspomniana wcześniej wiata rowerowa TYTAN). Zaletą poliwęglanu jest jednak jego niższa cena, wysoka przejrzystość, termoplastyczność i spora odporność na działanie czynników zewnętrznych. Właśnie dlatego wiaty rowerowe zadaszone poliwęglanem dominują obecnie na rynku.